Még csak nem sokkal ezelőtt született meg a kisfiunk, Balázs. Legalábbis én így éreztem. Pici gyerekpofiján, kék szemének szépségén sokszor elmerengtem, a fiús anyukák szemével és érzésével. Nem lehetett betelni vele. Imádtam gyerekhangját, okos gondolatait, huncutságát, kifogyhatatlan energiáját. Imádtam, hogy úgy fut, mint Sam, a tűzoltó, és céltudatosan csakis tűzoltó akar lenni, amin a család máris aggodalmaskodni kezdett…

Amikor Balázs két és fél éves lett, megszületett a második gyermekünk, Adél is. Ekkor az ovikezdésig még egy éve volt Balázsnak.

Balázs három és fél éves volt, amikor szeptember első hétfőjének a reggelén büszkén felvette a hátára a Verdás ovis hátizsákját, és diadalittasan és büszkén kiment a teraszajtón, hogy elinduljon az első ovis napjára.

Az én szívem a torkomban dobogott miközben mosolyogva integettem neki a teraszról, sőt, még egy gyors képet is készítettem róla.

Ahogy Balázs elment, otthon üresség támadt, az ő három és fél éves itthonléte után bennem maradt üresség. Az egyéves Adél is be-betért a szobájába és őt kereste.

A rákosmenti Hófehérke Ovi az általam ismert ovik legjobbika, ahova Balázs oviba járhatott.

S ott hogy volt a beszoktatás? Az óvoda vezetőjének remek értékrendje és vezetői gyakorlata volt, aki az első, nyár végi szülői értekezleten elmondta, hogy nem lesz beszoktatás. Ennek az az oka, hogyha egy-két hétig a gyerek mindig kicsit korábban jön haza, vagy az anyukája az ovi egy félreeső részében őt várja, akkor később, a második héten is azt feltételezi majd joggal, hogy az anyukája vagy az apukája is együtt fog vele járni az oviba, vagy hogy az ovi csak fél napig tart.

Balázs így már az első ovis nap délutánján ott is aludt az óvodában. Balázs kisgyerekként ment el aznap reggel, és ovis nagyfiúként jött haza. Boldog volt, kellett már neki a közösség. Én pedig hálás voltam azért, hogy olyan oviba járhat, ahol szeretik. Nehéz lenne elfogulatlanul írnom az oviról, ahol igazi értékrend, szabályok, remek értékrendű szakmai vezetés és szerető óvónői és dadusnői közösség van…., így nem is teszem ezt meg .

Nem kellett hozzá sok idő, és jó szívvel köszöntem el Balázstól reggel, mert tudtam azt, hogy a napját szerető közegben tölti majd el.

A Te gyermeked is most kezdi az ovit? Akkor ezek a gondolatok Nektek szólnak.

  • Egy kicsit GYERE KI A DOBOZBÓL, és lásd távolabbról magadat és az ovis gyerkőcödet.
  • MINDEN RENDBEN van és LESZ. Csodálatos ovis éveitek következnek.
  • RENDEZD A SAJÁT ÉRZÉSEIDET az ovival és az ovikezdéssel kapcsolatban. Ha eddig voltak félelmeid, akkor ezeket tudatosan tedd le, döntsd el, hogy minden rendben lesz.
  • Mivel a gyermek a szülői mintákat veszi át, és a félelmek, aggodalmak is „átmennek” a gyerekbe, ezért ÁLLÍTSD ÁT A HOZZÁÁLLÁSODAT NEGATÍVRÓL ÉS KÉTKEDŐRŐL POZITÍVRA.

Ez nálunk most már azt jelenti, hogy úgy kelek ki reggel az ágyból, hogy eldöntöm, hogy szuper napom lesz aznap. Próbáld ki Te is! Mivel a gondolataink határozzák meg azt, hogy hogyan érezzük magunkat és hogy milyen világot teremtünk magunk körül, ezért ezzel máris jobbá teheted a napodat.

Mintaként gyermeked ezt is átveszi majd Tőled, juhuuuu!

  • Facebook

Ez a hit jól jön majd akkor is, ha a gyermeked reggel nehezen indul el otthonról, vagy az oviban nehezen akarja elengedni a kezedet, vagy bemenni a csoportszobába.

  • Mindannyian mások vagyunk, és minden napunk más. Neked is, a gyermekednek is. Neki is lesznek jobb és rosszabb napjai. Ezt értsd meg. Ha egy nap „rosszalkodott”, akkor ne azt mondd neki, hogy „rossz” volt. Ő NEM ROSSZ, csak „rosszalkodott”.
  • Arra tanítsd meg a gyermekedet, hogy az ÚJ HELYZETEKET KIHÍVÁSNAK ÉS JÓ MÓKÁNAK ÉLJE MEG. Az ismeretlen helyzetek kihívásként és mókaként történő kezelése még sokszor elő fog fordulni az ő életében is.
  • NE AKARD MEGVÉDENI AZ ÉRZÉSEITŐL, mert akkor nem fog fejlődni az érzelmi intelligenciája. Beszéljétek azokat át együtt.
  • Tanítsd meg, hogy MIÉRT CSODÁLATOS ÚJ, IDEGEN EMBEREKET MEGISMERNI.
  • Tanítsd meg, hogy HOGYAN KAPCSOLÓDJON MÁSOKHOZ NYITOTTAN.
  • A közösségnek vannak szabályai, amiket be kell tartanotok. Mivel ő a nap nagy részét szabályok között tölti, ezért csináljatok olyan napokat, amikor feltöltődik és nem kell szabályokat betartania.
  • Ha hazaértek, tölts vele mindennap MINŐSÉGI IDŐT. Ilyenkor légy jelen, ne legyenek máshol a gondolataid és ne nyomkodd a telefonodat.
  • A SZERETET 100 %-OS MEGÉRTŐ FIGYELMET ÉS ELFOGADÁST jelent. Ezt tanuld meg, és így szeresd őt.

Hagyd, hogy végigmondja a gondolatait. Ne vágj közbe, ne siettesd. Ha több gyereked van, tanítsd meg őket arra, hogy várják meg azt, amíg a másik befejezi a gondolatát, csak akkor kezdje el a sajátját. Hiszen szeretettel, 100 %-os megértő figyelemmel, csak így tudunk egymásra odafigyelni.

  • Mindig ÖNMAGÁÉRT SZERESD A GYERMEKEDET. Ne azért, mert elpakolt, mert szép, mert nem hisztizik, stb.
  • Tanítsd meg arra, hogy ne akarjon mindenkinek megfelelni, hanem ÖNMAGA LEGYEN. Hiszen ő maga csodálatos ember. Fontos, hogy szeresse magát, higgyen és bízzon magában.
  • Ha olyan helyzet adódna, akkor neked kell kiállnod a gyermekedért. Ezekben a helyzetekben és a mindennapokban az ASSZERTÍV KOMMUNIKÁCIÓ remek eszközöd lehet arra, hogy egy ’nyer-nyer’ állapotot teremts. (Tipp az asszertív kommunikációhoz: itt).
  • Ismerd meg a GYERMEKED GENERÁCIÓJÁT. Ha most megy oviba, ő az Alfa generációba tartozik. Csodálatos jegyei vannak az Alfáknak. Ha ezeket megismered, jobban tudod őt is támogatni. Ha a többi generációt is jobban megismered, akkor könnyebben tudsz velük asszertívan kommunikálni. (Tipp a generációkhoz: itt)

 

Ismerd meg önmagadat, mert így tudod majd a legjobb mintákat átadni a gyermekednek.

.

Hajrá Hős Anyák! Hétfőn indul az oviiiiiiiiii!